Wszystkie wpisy, których autorem jest PROSUN

Trendy internetowe – życie online

Wraz z rozwojem i poprawą dostępności internetu wśród społeczeństwa, każdy chce być na bieżąco (czyt. on-line) odnośnie otaczającego go świata. Niezależnie czy chodzi tu o media społecznościowe, informacje na temat ulubionej drużyny piłkarskiej, wydarzeń na świecie, czy pogodę.

Życie online staje się faktem i tym samym wiele osób chce być połączona na bieżąco z bazami informacji związanych z różnymi obszarami swojego życia. Takim łącznikiem z jednej strony może być instalacja aplikacji pogodowych, czy kanałów informacyjnych, co dają użytkownikom internetu najnowsze aplikacje smartfonowe (Android) i laptopowe (Windows 10).

Z drugiej strony dostęp on-line do różnych informacji biznesowych uzyskujemy za pomocą integracji poczty internetowej w naszych urządzeniach mobilnych. Pojawienie się nowej wiadomości w poczcie sygnalizowane jest specjalnym komunikatem, bo przecież może to być dla nas transakcja życia.

Informacje na temat domu możemy uzyskać za pośrednictwem kamer IP, które umożliwiają zdalny dostęp do tego co się dzieje wewnątrz domu, na podwórku, czy w garażu. A jeśli zapomnieliśmy zamknąć okna to nierzadko można również zdalnie opuścić roletę okienną, czy wyłączyć zasilanie budynku. Czynności te mogą być realizowane na odległość, często przebywając w innym kraju lub nawet na innym kontynencie.

Z powodu najnowszych trendów internetowych świat stale przyspiesza, każdy chce być na bieżąco z tym co się dzieje w biznesie, w społeczeństwie, w pracy, oraz często również w życiu prywatnym. Jeśli nurtuje nas jakieś hasło, wystarczy wpisać je do przeglądarki internetowej i na kliknięcie pojawią się dziesiątki objaśnień, odnośników do linków stron opisujących wyszukiwane zagadnienie.
Z jednej strony to jest bardzo dobrze, bo czujemy się bezpieczniej, uzyskujemy bezpłatną informację na różne tematy, ale z drugiej strony jest to pole do popisu dla hakerów, którzy na nasze potrzeby mogą przygotowywać różne strony internetowe z zainstalowanym złośliwym oprogramowaniem (głód informacji zostanie tym samym zaspokojony, ale możemy paść ofiarą hakerów).

Nowe trendy internetowe to również potencjał rozwoju portali internetowych, oferujących bezpłatne usługi, oferty, czy różnego rodzaju serwisy. Tak się właśnie dzieje z portalami ogłoszeniowymi, które są w stanie stale poszerzać zakres swojej oferty, o zupełnie nowe obszary. Już dzisiaj jeden z największych w Polsce portali darmowych ogłoszeń, stał się jednocześnie największym ogłoszeniodawcą w obszarze ofert pracy (zdecydowanie przebija liczbą ofert renomowane portale, dedykowane ogłoszeniom o pracę). Z jednej strony jest to kwestia odpłatności, która w tym przypadku jest albo bardzo niska, albo wręcz są to oferty zupełnie bezpłatne. Ale z drugiej strony użytkownicy takich bezpłatnych portali ogłoszeniowych, chcąc oszczędzić sobie czasu, na skakanie między różnymi stronami internetowymi, wolą wszystko mieć w jednym miejscu.

Postęp w obszarze internetu praktycznie jest już nie do zatrzymania i dlatego wydaje się, że przyszłość będzie tylko jeszcze bardziej sprzyjała jego rozwojowi. Trendy dostępu on-line do informacji, do wiedzy, do ofert biznesowych będą w dalszym ciągu postępowały i w pierwszej kolejności wygranymi będą ci użytkownicy i operatorzy, którzy wyjdą im na przeciw.

Rekrutacja pracowników

Rekrutacja pracowników w momencie kiedy nastały czasy pracownika, staje się kluczowa, nierzadko dla funkcjonowania każdej firmy. Jedne firmy z powodu braku wykwalifikowanych pracowników zmuszone są do rezygnacji z przyjmowania nowych zleceń, inne firmy szukają możliwości uzyskania oszczędności kosztowych, zatrudniając nowych pracowników wyłącznie na realizację zadań czy określonych projektów lub poszukując możliwości outsourcingu różnych obszarów swojej działalności.

W każdym z tych przypadków niezbędne jest przeprowadzenie rekrutacji pracowników, która może się odbywać jako wewnętrzna (realizowana pracownikami firmy) lub zewnętrzna (zlecana firmom zewnętrznym). W pierwszym przypadku firma ma zdecydowanie większy wpływ na to jak będzie przebiegał proces rekrutacji, czy będzie potrzebna publikacja ogłoszenia o pracę oraz na sam proces przeprowadzenia selekcji (jak będą wyglądały testy ocena, oraz możliwości wynagradzania potencjalnych pracowników).

W tym przypadku firma musi posiadać kompetencje i możliwości w temacie przeprowadzenia rekrutacji (rekrutacja, psychologia, prawo pracy). Rekrutacja wewnętrzna jest szczególnie polecana w przypadku poszukiwania pracowników operacyjnych (produkcja, usługi) lub niższego szczebla zarządzania.

W drugim przypadku, gdy rekrutacja realizowana jest przez firmę rekrutacyjną, warto rozważyć ją jako stosunkowo skuteczna opcja w przypadku pracowników kadry zarządzającej lub specjalistów różnych specjalności. Firmy rekrutacyjne dysponują zdecydowanie szersza bazą potencjalnych kandydatów, którzy mogą spełniać wymagania firmy oraz zatrudniają wysokiej klasy specjalistów w obszarze rekrutacji. W przypadku rekrutacji zewnętrznej firma musi się liczyć z poniesieniem kosztów związanych z samym przeprowadzeniem selekcji i doboru pracownika. Dodatkowo można się spodziewać, że pracownik taki może mieć większe oczekiwania finansowe. Inwestycja taka może się opłacać firmie, jeśli tylko kandydat będzie posiadać naprawdę wysokie kompetencje w odniesieniu do poszukiwanego stanowiska.

Rekrutacja to tylko jeden z etapów pozyskania kandydata do pracy. W czasach pracownika zdecydowanie ważniejszy jest drugi etap, czyli utrzymanie w firmie pracownika. Jest on tyle istotny, że pozwala oszczędzić firmie trudów związanych z koniecznością powtórnego pozyskiwania nowych pracowników, w przypadku odejścia obecnie zatrudnionych.

Dlatego warto przemyśleć politykę pracowniczą, dającą zatrudnionym różne benefity, które w szczególności mogą obejmować:
– pokrycie kosztów mieszkania, w szczególności przy pracownikach zmieniajacych miejsce zamieszkania,
samochód służbowy,
laptop/smartfon,
– kata Multisport,
– pokrycie kosztów wynajęcia basenu/ sali sportowej,
– pokrycie części kosztów opieki medycznej,
– zapewnienie bezpłatnego dojazdu do i z pracy,
– zapewnienie nisko odpłatnych posiłków,
– możliwość świadczenia pracy zdalnie.

Oczywiście możliwości ponoszenia w/w kosztów są uzależnione od zyskowności działalności biznesowej prowadzonej przez firmę oraz liczby pracowników, których miały by te benefity dotyczyć. Im więcej zatrudnionych pracowników, tym można się spodziewać wyższych kosztów.

Dane osobowe w internecie

Niezależnie czy jesteśmy klientem, czy występujemy w innej roli w internecie, każdy powinien zadbać o to, aby jego dane osobowe takie jak numer PESEL, nazwisko, imię, data urodzenia, czy numer dowodu osobistego nie krążyły po internecie.

Dlatego jeśli ktokolwiek żąda od nas przesłania szczegółowych danych osobowych, czy też skanu dowodu osobistego, to powinna nam się zaświecić czerwona lampka. W internecie można spotkać wiele ogłoszeń, czy stron które mogą podszywać się pod potencjalnego pracodawcę, którego jedynym celem jest uzyskanie danych osobowych swoich przyszłych ofiar. Zastanawiające jest też to, że na portalach przedstawiających oferty pracy możliwe jest publikowanie ogłoszeń, bez podania nazwy i danych ogłoszeniodawcy.

Odpowiadając na oferty publikowane w internecie szczególnie warto być ostrożnym w następujących sytuacjach:
ogłoszeń o pracę, które nie są firmowane (anonimowy pracodawca),
oferty biznesowe publikowane w internecie,
propozycji biznesowych otrzymywanych drogą mailową, których celem podrzędnym jest uzyskanie danych osobowych (ogłoszenia o pracę, ogłoszenia współpracy, oferta uzyskania pożyczki lub kredytu),

Z drugiej strony technologie cyfrowe aktualnie są tak bardzo zaawansowane, że podrobienie dowodu osobistego, czy innego dokumentu tożsamości otwiera nowe możliwości oszustom. Podrobiony dokument tożsamości może zostać wykorzystany do różnych czynności i operacji gospodarczych, nie do końca zgodnych z prawem.

Jedną z takich czynności może być wzięcie kredytu w banku, czy zawarcie umowy na sprzedaż ruchomości (nie wymaga obecności notariusza). Aktualnie procedury bankowe stosowane przy udzielaniu kredytów osobom fizycznym są na tyle uproszczone, że otwierają się duże możliwości oszustwa.

Dlatego przed przekazaniem naszych danych osobowych, warto sprawdzić gdzie i przez kogo dane te będą przechowywane i w jaki sposób będą wykorzystanie. Szczególnie jest to istotne w przypadku osób fizycznych, dla których procedury weryfikacji tożsamości, poza dowodem osobistym, podpisem, zdjęciem, dają duże możliwości oszustom.

Osoba oszukana może się oczywiście bronić, ale z jednej strony to są koszty związane z wejściem na drogę sądową, a z drugiej strony to czas i zszargane nerwy. Osoba postronnej mogło by się wydawać, że przesłanie danych osobowych to taka niewinna czynność, ale niestety rzeczywistość może okazać się bardzo okrutna.

Wirtualna rzeczywistość przynosi oszustom wiele możliwości, o których każdy powinien być świadom i dlatego warto być ostrożnym, w szczególności w sytuacjach gdy ktokolwiek chce uzyskać od nas dane osobowe. Natomiast przed wysłaniem naszych danych osobowych powinniśmy dokładnie sprawdzić kto będzie je wykorzystywał. Czy jest to wirtualna osoba lub firma, czy można tą firmę zidentyfikować w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w inny dostępny sposób?

Praca zdalna

Firmy zmagają się z podwyżkami wielu składników kosztowych, w tym także związanych z kosztami pracy. Dlatego aby je obniżyć, względnie aby uzyskać oszczędności związane z zatrudnieniem pracowników coraz częściej wykorzystywana jest forma zdanego wykonywania pracy (w ogłoszeniach o pracę można coraz częściej spotkać taką formę zatrudnienia).

Praca zdalna przede wszystkim eliminuje koszty dojazdu do oraz z pracy, co w wielu przypadkach wynosi miesięcznie nawet 200-300 PLN (dojazd samochodem, odległość do pracy ok. 20 km). Nie tylko koszty finansowe są istotne w takim przypadku, ale również czas dojazdu może mieć duże znaczenie (wliczając korki czas dojazdu może wynosić 1 godzina i dłużej).

Również dostępność pracowników na rynku pracy sprzyja rozwojowi tej formy zatrudnienia (pracownicy wykazują coraz mniejszą wolę do relokacji, co w wielu przypadkach może być barierą uzyskania przez firmę pracownika). Szczególnie jest to istotne w rejonach, gdzie występuje niski poziom bezrobocia i jednocześnie wysokie nasycenie rynku pracy oraz w zawodach wymagających wysokich kompetencji (technicznych, organizacyjnych, menedżerskich).

Najczęściej praca zdalna spotykana jest w branży IT, ale z drugiej strony właśnie branża IT oraz telekomunikacja stwarzają warunki do wykonywania pracy zdalnej innym zawodom takim jak handlowcy, prawnicy, księgowi, specjaliści ds. kadr i płac, specjaliści BHP, dziennikarze, copywriterzy, tłumacze, specjaliści ds. logistyki, spedytorzy, pełnomocnicy ds. systemów jakości.

Na przykład w przypadku spedytorów, dzięki występowaniu na rynku internetowych portali wspierających zarządzanie flotą, czy pozyskiwaniem zleceń ofertowych, nie jest istotne czy pracownik przychodzi do pracy. Większe znaczenie nabiera fakt, czy firma ma ciągłość zleceń transportowych oraz czy pokrywa koszty związane z realizacją usług transportowych. Ma to duże znaczenie w sytuacji, gdy praca biurowa wiąże się z przebywaniem w pracy 8-10 godzin dziennie, i przy okazji występuje konieczność długiego dojazdu do pracy (łącznie dzienny czas potrzebny do wykonywania pracy może sięgnąć 11-12 godzin). Zresztą w przypadku spedytorów muszą oni mieć ciągły kontakt z kierowcami, w sytuacjach problematycznych (awaria samochodu, kontakt z klientem, inne sytuacje i okoliczności, których nie da się przewidzieć).

Przy okazji wykonywania pracy zdalnej mogą być wykorzystywane różne narzędzia, takie jak wideo- oraz telekonferencje, narzędzia do zarządzania projektami, portale branżowe (logistyka, transport), mobilne aplikacje IT, połączenia tunelowane (VPN), aplikacje Whatsapp. Tym samym w wielu przypadkach pracownik może być dostępny on-line i w różny sposób może być zintegrowany z zespołem pracowniczym firmy.

Wykonywanie pracy zdalnej nie wyklucza konieczności pojawienia się pracownika firmie na jeden czy więcej dni w tygodniu/miesiącu/, w celu przeprowadzenia szczegółowych uzgodnień, omówienia raportów, przeprowadzenia szkoleń, analiz, rozwiązania ewentualnych problemów związanych z wykonywaniem przez niego zadań.

Jeśli zatem praca zdalna jest możliwa do wprowadzenia od strony technicznej i organizacyjnej to warto rozważyć możliwość jej zastosowania, bo może stać się dla firmy elementem przewagi konkurencyjnej (na przykład w firmach działających w branży SSC/BPO, ang. shared services center/business process outsourcing).

Chcąc uzyskać dodatkowy efekt obniżenia kosztów, warto rozważyć możliwość wykonywania przez pracownika pracy na rzecz innych firm (dzięki takiemu rozwiązaniu w naszej firmie pracownik będzie pracował na część etatu i jednocześnie będzie mógł pracować w innych firmach na podobnych zasadach). Ewentualnie do rozważenia jest skorzystanie z outsourcingu, czyli zamawianie usług czy wykonywania pracy w firmach zewnętrznych (w takim przypadku pracownik wykonujący dla nas pracę nie jest bezpośrednio zatrudniony w naszej firmie).

Koszty wynagrodzeń

Koszty wynagrodzeń pracowników w zależności od branży mogą stanowić bardzo duży udział w kosztach prowadzenia działalności firmy. W takim przypadku występuje duże ryzyko związane z utratą płynności firmy, w przypadku gdy będzie występowała duża presja na wzrost wynagrodzeń. Gdy do tego pojawi się problem wysokich kompetencji pracowników związanych z prowadzonym obszarem działalności firmy, bo utrata kluczowych pracowników może być olbrzymim problemem dla firmy.

Szczególnie jest to widoczne w obecnych czasach, kiedy to występuje tzw. era pracownika, czyli sytuacja w której na rynku występuje duża nadpodaż ofert pracy i niski poziom bezrobocia. Zmusza to firmy do poszukiwania pracowników poza granicami kraju, w szczególności w zawodach związanych z produkcją i usługami (pracownicy bezpośrednio produkcyjni). W sytuacji pracowników pochodzących z zagranicy bardzo często występuje konieczność pokrycia im kosztów pobytu i mieszkania w Polsce (sytuacja taka sprawia, że łączny koszt zatrudnienia cudzoziemca może być wyższy od zatrudnienia obywatela Polski)

Przy okazji kosztów pracowniczych, również koszty rekrutacji mogą być bardzo istotnym wydatkiem dla przedsiębiorcy (na rynku występuje szereg portali oferujących darmowe oferty pracy, ale z drugiej strony są też i takie, które za umieszczenie oferty żądają znacznych sum). W sytuacji wystąpienia konieczności umieszczania oferty pracy warto rozważyć skorzystanie z usług lokalnych portali miejskich, które mogą być bardzo korzystne finansowo, a jednocześnie mogą być bardzo skuteczne w dotarciu do mieszkańców tych miast (potencjalnych pracowników).

W przypadku pracowników zagranicznych może być niezbędne przeprowadzenie całego procesu jego wprowadzenia na polski rynek pracy (uzyskanie niezbędnych wiz, pozwoleń), co również zwiększa koszty związane z rekrutacją i zatrudnieniem pracowników. Co prawda nie są to wprost koszty wynagrodzeń, ale bez ich poniesienia firma nie będzie w stanie zatrudnić nowych pracowników.

Wiele firm traktuje różne stanowiska pracy jako okresowe zatrudnienie, czyli zatrudnia pracownika na wykonanie jakiegoś zadania, projektu i często po jego zamknięciu rozstaje się z pracownikiem (często w takich przypadkach stosuje umowy zlecenia, umowy o dzieło). Sytuacja taka może być bardzo istotna w przypadku firm, które muszą zmagać się z sytuacją występowania sezonowości popytu na jej produkty. W tym przypadku pojawia się problem, czy utrzymywać pracownika przez cały rok, czy też na przykład na zimę pozbyć się go i następnie poszukiwać na wiosnę od początku. Gdy do tego dochodzi problem przeszkolenia i wprowadzenia takiego pracownika do wykonywania swoich obowiązków, to pojawia się kolejna bariera, którą warto rozważyć z punktu widzenia kosztów prowadzenia działalności.

Wzrost kosztów pracowniczych na pewno przyczynia się do pobudzenia gospodarki (obywatele mają większe środki, które przeznaczają na konsumpcję), ale z drugiej strony zmuszają firmy do ciągłego pozycjonowania się na rynku. Nie zawsze jest możliwe proste przerzucenie wzrostu kosztów działalności firmy na ich klientów, dlatego warto obserwować rozwój kosztów wynagrodzeń oraz związanych z nimi kosztów pozostałych (rekrutacja, szkolenia, odprawy, benefity, inne koszty związane z zatrudnianiem pracowników), tak aby nie okazało się, że firma straci płynność finansową i jednocześnie wystąpi zagrożenie upadku.

E-Firma

Rosnące koszty osobowe oraz problemy z pracownikami występujące na rynku pracy zmuszają firmy do cyfryzacji szeregu procesów wewnętrznych, które wcześniej były wykonywane przez człowieka.

Wraz ze wzrostem wynagrodzeń pracowników (rosną również koszty pozapłacowe wynagrodzeń) i teoretycznie firma może przenieść te koszty na swoich klientów. Jednakże żyjemy w bardzo ciekawych czasach i każda firma musi z początkiem nowego roku na nowo odkrywać się na rynku, w związku z ciągłymi wzrostami kosztów działalności.

Szczególnie istotne są takie obszary kosztowe jak:
koszty osobowe (wynagrodzenia, składki zdrowotne, składki emerytalne, inne składniki pozapłacowe),
koszty mediów (energia elektryczna, woda, gaz),
koszty surowców (wymagają ciągłego śledzenia cen na rynku i oczywiście firmy kupujące małe ilości mają ograniczone szanse na osiągnięcie wysokich rabatów zakupowych),
paliwa i związane z nimi koszty transportu (wzrost kosztów paliw przekłada się na wzrosty większości kosztów),
ubezpieczenia (w wielu branżach występują problemy z terminami płatności, których okres nierzadko wydłuża się do ponad 60 dni).

Z drugiej strony szerokim frontem wchodzi e-administracja, która wymusza stosowanie cyfrowych procesów na styku z firmami, czego przykładem może być JPK (Jednolity Plik Kontrolny), czy e-PUAP (Elektroniczna Skrzynka Podawcza).

Na rynku stosunkowo łatwo dostępne są kredyty i do tego oferowane one są na bardzo atrakcyjnych warunkach (niskie stopy procentowe). Jednakże na bardzo konkurencyjnym rynku nie jest łatwo uzyskać wysokie marże sprzedażowe (biorąc pod uwagę zmienność szeregu kosztów i wysoką konkurencyjność większości branż). Dzisiaj nie jest trudno coś wyprodukować, ale dużo trudniej jest sprzedać wyprodukowane towary.

Naprzeciw wychodzi branża IT, która oferuje firmom szereg narzędzi informatycznych mogących zastąpić lub usprawnić pracę ludzką, a tym samym może przyczynić się do ograniczenia wielu kosztów operacyjnych firmy.

Na rynku dostępnych jest szereg aplikacji ułatwiających i przyspieszających zarządzanie firmą, z których warto wymienić:
– aplikacje bazujące na technologii GPS pozwalają na śledzenie pojazdów samochodowych, włączając w to automatyzację przeglądów, optymalizację wykorzystania,
– aplikacje bazujące na technologii RFID pozwalają zarządzać łańcuchem dostaw, przy jednoczesnej minimalizacji nakładu pracowniczego,
– aplikacje bazujące na technologii Wifi pozwalają na wykorzystanie tabletów, notebook-ów, czy smartfonów w różnych miejscach firmy, zwiększając dostępność technologii informatycznych w firmie (wykorzystywanych w zarządzaniu firmą, zarządzanie danymi procesowymi),
– aplikacje wspierające zarządzanie firmą klasy ERP, CRM które stanowią narzędzia ułatwiające planowanie zasobów i nadzorowanie głównych procesów wewnętrznych występujących w firmie (wytwarzanie, realizacja, sprzedaż, obsługa klienta),
– aplikacje wykorzystujące technologie dostępowe API pozwalają na integrację firmy z różnymi serwisami (społecznościowymi, serwisy obsługi płatniczej, serwisy pogodowe, sprzedażowe i inne),
– aplikacje wykorzystujące technologię VPN oraz wideokonferencji, dzięki którym świat dla firm staje się bardzo mały (można kontaktować się wewnątrz firmy, jak również z kontrahentami bez opuszczania siedziby firmy),
technologia SEO pozwala firmom na tworzenie akcji marketingowych i na dotarcie do swoich klientów bez wychodzenia z siedzimy firmy (często jest jednym z narzędzi promocji wykorzystywanych w firmie, jednakże jego znaczenie nabiera coraz większego znaczenia).

Branża IT wspiera firmy również w obszarze optymalizacji kosztów operacyjnych, tworząc aplikacje wspierające realizację procesów wewnętrznych, które bardzo często pisane są pod klienta i doskonale odzwierciedlają istniejące w firmie procesy.

Najbliższe lata to zdecydowane otwarcie się firm na nowe, innowacyjne rozwiązania informatyczne wspierające tworzenie e-Firmy, bez których wiele firm nie będzie miało szans na przetrwanie.

e-firma
e-firma

Wizerunek firmy

O tym, że wizerunek firmy jest bardzo ważny chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Przy czym chodzi tu zarówno o to, jak firma postrzegana jest od strony finansowej i organizacyjnej, jak również z drugiej strony o to, czy jest obecna i jak prezentuje się w internecie.

Pierwszym testem odbioru firmy w internecie jest sprawdzenie komentarzy i opinii występujących w wyszukiwarce Google (pojawiają się z boku listy wyszukiwania wraz z oceną firmy). W drugim kroku warto zobaczyć opinie na temat firmy na portalu opiniotwórczym o pracodawcach – Gowork (występują na nim opinie pracowników na temat warunków pracy, zatrudnienia, wynagradzania, czy atmosfery występującej w firmie).

Bardzo często historia firmy oraz jej wizerunek ma duży wpływ na to, czy w ogóle zostanie zawarta transakcja z klientem.

Dlatego tak istotne jest posiadanie wszystkich niezbędnych dokumentów oraz pozwoleń na prowadzenie działalności biznesowej, w szczególności:
rejestracja firmy w KRS – odpis KRS,
rejestracja VAT – odpis rejestracji VAR,
– w przypadku konieczności posiadania pozwoleń na prowadzenie działalności również jest istotne, aby takie pozwolenia firma posiadała (przykłady to transport krajowy i międzynarodowy, przetwarzanie odpadów, korzystanie ze środowiska, czy po prostu budowa obiektów przemysłowych lub handlowych).

Bardzo istotnym elementem w przypadku zawierania transakcji biznesowej z klientem może być również osiąganie odpowiednich wyników finansowych (przekłada się na posiadanie przez firmę zdolności płatniczej, a z drugiej strony jest to podstawowy warunek regulowania zobowiązań). Z uwagi na fakt, że na rynku istnieje szereg firm zajmujących się świadczeniem usług oceny zdolności płatniczej firmy, osiąganie odpowiednich wskaźników finansowych oraz utrzymywanie należytej dyscypliny płatniczej może mieć duży wpływ na postrzeganie firmy (tym samym może być warunkiem zawarcia transakcji biznesowej, w szczególności zakupowej).

Internet staje się dla wielu firm przestrzenią w której obecność jest nie tylko pożądana, ale po prostu bez obecności firmy w internecie nie jest możliwe pozyskiwanie klientów dla jej produktów.

Prawie 90% klientów patrzy na wizerunek firmy w Internecie i w mediach społecznościowych, w szczególności sytuacja ta dotyczy firm kierujących ofertę do każdego mieszkańca Polski, mogącego być klientem firmy.

Chcąc rozwinąć lub poprawić pozycję firmy w internecie, bardzo istotne jest zadbanie o takie obszary wizerunkowe jak:
– prowadzenie konta na Instagramie
LinkedIn marketing
– prowadzenie fanpagea
– prowadzenie Twittera
– prowadzenie bloga
influencering
– konkursy w social media
– PR
– przygotowywanie artykułów (prasa, internet)
– przygotowanie i publikacja recenzji
– współpraca z influencerami/blogerami
Marketing Szeptany
content marketing
copywriting
eventy, szkolenia, konferencje.

Oczywiście nie każde z wyżej wymienionych narzędzi i działań poprawy wizerunku firmy w internecie można zastosować do dowolnej działalności (zależą od rodzaju produktu, kanałów dotarcia do klienta, czy sposobu dokonywania transakcji biznesowej).

Jedno jest pewne, że coraz więcej transakcji biznesowych realizowanych jest w świecie wirtualnym i klienci poszukując informacji na temat firmy, mogą natrafić na niekorzystne opinie w internecie (warto o nich wiedzieć i ewentualnie przeciwdziałać, w szczególności jeśli nie są do końca prawdziwe).

Wizerunek firmy

Koszty dostawy

Koszty dostawy mogą stanowić znaczącą pozycję kosztową, w szczególności biorąc pod uwagę trend przenoszenia miejsca prowadzenia działalności do internetu, kiedy proces zakupu finalizowany jest na odległość.
Na koszty dostawy mogą składać się zarówno koszty dostaw towarów (zakupy surowców, materiałów, maszyn czy wyposażenia), ale z drugiej strony to również koszty dostawy produktów do klientów.

Incoterms to międzynarodowe reguły handlu, które określają warunki sprzedaży towarów obowiązujące na całym świecie. ReguŁy te dzielą odpowiedzialność pomiędzy sprzedającym i kupującym oraz co się z tym bezpośrednio wiąże, również koszty transportu, ubezpieczenia, cła i opłat manipulacyjnych (w tym przeładunku, magazynowania, itp).

Incoterms
Incoterms

EXW – Ex Works
CPT – Carriage Paid To
FCA – Free Carier
CIP – Carriage and insurance Paid To
FAS – Free Alongside Ship
DAT – Delivered At Terminal
FOB – Free on Board
DAP – Delivered At Place
CFR – Cost of Freight
DDP – Delivered Duty Paid
CIF – Cost, Insurance and Freight

Tym samym otrzymując od sprzedawcy ofertę zawierającą cenę określonego towaru musimy wziąć pod uwagę również wszystkie powyższe koszty dodatkowe, które mogą wpłynąć na ocenę opłacalności zakupów towaru za granicą (na korzyść innych ofert alternatywnych).

Koszty transportu z krajów zlokalizowanych poza UE (Daleki Wschód( przede wszystkim zależą od wybranego przez nas środka transportu, który z kolei ma wpływ na czas dostawy, w szczególności:
koszty transportem morskim są najniższe, jednakże przy okazji czas transportu morskiego trwa najdłużej. Koszt dostawy jednego kontenera transportem morskim jest na poziomie 1.000 – 1.500 USD, natomiast czas dostawy wynosi 4 – 6 tygodni.
koszty transportem kolejowym są około 3 krotnie wyższe niż transportem morskim i średni czas trwania transportu kolejowego wynosi ok. 2 – 3 tygodni.
koszty transportu lotniczego są najwyższe i przy okazji czas trwania dostawy to kilku dni. Koszty transportu lotniczego każdorazowo obliczane są przed dostawą (bardzo rzadko drogą lotniczą realizowane są dostawy kontenerowe z uwagi na bardzo wysokie koszty transportu).

W przypadku dostaw spoza UE istotną pozycją kosztową może stanowić opłata celna, która jest różna dla różnych grup towarowych. Przykładowo w przypadku sprowadzania kompletnych rowerów z Chin cło jest kilka krotnie wyższe niż sprowadzanie części do montażu rowerów w EU. Z kolei sprowadzanie tworzyw sztucznych z takich krajów jak Chiny, czy Iran związane jest z ponoszeniem opłat celnych, natomiast podobne produkty można sprowadzać z Korei Południowej bezcłowo. Tak więc kupując określone towary z zagranicy warto sprawdzić wysokość stawki celnej, którą będziemy musieli ponieść w trakcie oprawy celnej.

Również koszty pakowania mogą stanowić znaczący udział w kosztach sprzedaży i mogą osiągnąć nawet 10-15% kosztów wyrobu. Dlatego bardzo istotne jest aby ten element wziąć pod uwagę przy kalkulacji kosztów dostawy (złe zabezpieczenie towarów szybko korodujących może prowadzić do ich uszkodzenia, szczególnie gdy są transportowane statkiem i jako importer będziemy odpowiedzialni za ich transport na warunkach np. EXW).

Prowadząc działalność biznesową warto mieć podpisane umowy z firmami transportowymi na dostawy naszych produktów do klientów.

Inną opcją może być każdorazowe poszukiwanie kursów transportowych na giełdach transportowych, jednakże opcja ta może być szczególnie korzystna w przypadku dostaw cało samochodowych.

Koszt dostawy
Koszt dostawy

RODO

Na całym świecie następuje wzrost ilości danych przetwarzanych przez biznes, instytucje państwową, administrację publiczną czy służby publiczne (policja, opieka zdrowia, itp.). Bardzo często zbieranie i przetwarzanie danych jest procesem w pełni zautomatyzowanym i dane będące wynikiem procesu przetwarzania praktycznie dostępne są na kliknięcie przycisku (również w internecie).

Z jednej strony każdy obywatel korzysta z tego trendu na przykład uzyskując dane statystyczne samochodu osobowego, który chce kupić i o którym może się wiele dowiedzieć z internetu (pochodzenie, dane techniczne, przebieg, itp.). Z drugiej strony wiele instytucji państwowych zbiera dane o obywatelach i w przypadku wyjaśniania różnych spraw administracyjnych praktycznie on-line można uzyskać ich status (informacje KRS, dane kierowców wykorzystywanych przez Policję, czy inne narzędzia e-administracji).

Również firmy zbierają różne dane na temat swoich klientów, na przykład za pośrednictwem systemów komputerowych (oprogramowanie CRM, oprogramowanie księgowe, systemy ERP). Zbierając dane na temat klientów, pośrednio tworzymy bazy danych jego pracowników którzy są osobami fizycznymi z którymi firma prowadzi relacje biznesowe. Oczywiście Rozporządzenie RODO dopuszcza możliwość prowadzenia takich czynności, jeśli tylko są niezbędne do prowadzenia działalności biznesowej.
Problematyczne może być kupowanie baz danych potencjalnych klientów na wolnym rynku, szczególnie gdy nie mieliśmy z nimi żadnych relacji biznesowych. W tym przypadku będzie nam ciężko udowodnić, że prowadziliśmy w przeszłości z tym klientem relacje biznesowe (szczególnie istotne jest to gdy klient jest zarazem osobą fizyczną).
Rozporządzenie RODO w centrum uwagi stawia obywatela, który ma prawo do ochrony swoich danych osobowych. Dlatego chcąc być w zgodnie z rozporządzeniem RODO firmy muszą bardzo ostrożnie traktować dane osób fizycznych, a uzyskanie od nich zgody będzie jednym z ważniejszych elementów relacji biznesowych.

Mając na uwadze rozporządzenie RODO warto stworzyć w firmie specjalną funkcję Inspektora Ochrony Danych (przypisać do niego dane kontaktowe, takie jak adres mailowy i telefon, które będą dostępne na naszej stronie internetowej). W tej sytuacji gdy nasz klient będzie miał problem, zawsze będzie miał możliwość skierowania się do Inspektora w różnych nurtujących go sprawach (np. prośba o usunięcie jego danych z naszej bazy danych). Oczywiście Inspektorem Danych Osobowych może być osoba pracująca w firmie na innym stanowisku, a funkcja inspektora będzie wykonywania przez niego dodatkowo.

Jednym z obszarów szczególnie istotnych staje się bezpieczeństwo, w szczególności związane z handlem internetowym. Rejestracja nowych użytkowników i zarazem klientów prowadzona jest on-line i tym samym dane te mogą paść łupem hakerów. Prowadząc handel internetowy firmy będą musiały obchodzić się z danymi swoich klientów szczególnie ostrożnie.
Również firmy oferujące usługi Cloud Computing będą musiały inwestować w bezpieczeństwo, gdyż to na ich serwerach przechowywane są dane ich klientów (również obejmujące dane osobowe).

W przypadku handlu internetowego o ile możemy oszczędzać na różnych obszarach prowadzenia działalności (magazynowanie, księgowość, transport) tak bezpieczeństwo staje się priorytetowym obszarem działalności biznesowej.

Rozporządzenie RODO określa wysokość kar pieniężnych w wysokości do 10 000 000 euro, a w przypadku przedsiębiorstwa w wysokości 2 % jego całkowitego, rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego.
Nieprzestrzeganie nakazu orzeczonego przez organ nadzorczy na podstawie art. 58 ust.2. podlega na mocy ust. 2 administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 20 000 000 mln euro, a w przypadku przedsiębiorstwa w wysokości 4 % jego całkowitego, rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego.

Podstawa prawna:
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

Reklama Google

Każdego dnia realizowanych jest kilka miliardów procesów wyszukiwania na całym świecie i liczba ta stale rośnie.
Jeśli chcemy znaleźć cokolwiek w internecie (produkt, usługa, opis wyrażenia, itp), wtedy uruchamiamy wyszukiwarkę (najbardziej popularna wyszukiwarka na świecie to narzędzie Google) oraz wpisujemy wyszukiwany hasło.
W efekcie otrzymamy całą listę najbardziej pasujących wyników wyszukiwania, które możemy podzielić na dwie grupy
wyszukiwanie organiczne – obejmuje strony internetowe, które najbardziej pasują do szukanego hasła oraz dodatkowo kolejność ich wyświetlania zależy od pozycji strony w internecie (zależy od wieku i zawartości strony internetowej, pozycji Alexa, zgodności z wyszukiwanym hasłem). Google zbiera dane na temat stron internetowych za pośrednictwem robotów, które każdego dnia przemieszczają się po internecie w celu zebrania danych o nowościach występujących na stronach internetowych.
ogłoszenia płatne /wyszukiwanie/ – obejmuje strony, których właściciele uruchomili płatne kampanie AdWords i wyświetlane są po prawej stronie oraz powyżej listy stron wyszukiwania organicznego. Kolejność wyświetlania reklam jest uzależniona od założonego budżetu, ustawionego przez właściciela strony. Jednocześnie podczas każdego kliknięcia na ogłoszenie płatne następuje obniżenie stanu konta posiadacza reklamowanej strony (w sytuacji przekroczenia dziennego budżetu przeznaczonego na reklamy następuje wstrzymanie wyświetlania reklamy w tym dniu).
ogłoszenia płatne /banery reklamowe/ – wyświetlane są na stronach należących do sieci reklamowej Google w miejscach przeznaczonych na reklamy banerowe Google. Do sieci reklamowej mogą należeć duże portale informacyjne, portale społecznościowe, blogi, prywatne strony internetowe czy fora internetowe.

W przypadku reklam płatnych możliwe jest skorzystanie z dwóch następujących programów:
Adwords – oferta reklamowa skierowana do posiadaczy stron internetowych chcących skorzystać z propozycji Google w zakresie możliwości umieszczenia reklamy w formie ogłoszeń płatnych (wyszukiwanie płatne lub banery reklamowe). Posiadacz reklamowanej strony może umieścić swoją ofertę reklamową na stronach wyszukiwarki Google lub w formie baneru reklamowego na stronach znajdujących się w sieci reklamowej Google. Posiadacz strony internetowej, której reklama wyświetlana jest w sieci reklamowej Google ponosi koszty każdego kliknięcia dokonanego przez użytkowników internetu (CPC jest to koszt ponoszony za kliknięcie, którego wartość ustalana jest podczas projektowania reklamy Adwords). .
Adsense – oferta reklamowa skierowana do posiadaczy stron internetowych chcących skorzystać z propozycji Google w zakresie możliwości umieszczania na swojej stronie obcych ofert reklamowych (najczęściej wyświetlanych w postaci banerów reklamowanych). Posiadacz strony internetowej na której wyświetlane są obce reklamy ma możliwość uzyskania dochodów na każde kliknięcie przez użytkownika internetu na baner wyświetlany na jego stronie.

Każda reklama w Internecie powinna być tak zaprojektowana, aby było możliwe zbadanie jej skuteczności. Z jednej strony można tego dokonać za pośrednictwem takich narzędzi jak Google Analytics, a z drugiej strony warto na bieżąco analizować pochodzenie użytkowników klikających na naszą reklamę (analiza adresów IP umożliwia wręcz ustalenie dokładnego adresu internetowego użytkownika internetu).
Google Analytics umożliwia analizę zachowań użytkowników Internetu, którzy odwiedzili naszą stronę (można połączyć obydwa narzędzia, czyli Google Analytics oraz Adwords)

Niestety nasza konkurencja może wykorzystać naszą reklamę do wyczerpania się naszego budżetu i w takim przypadku z reklamą nie docieramy do potencjalnych klientów, a jedynie uzyskujemy kliknięcia na reklamowanej stronie. Dlatego wydając środki finansowe na reklamę Google Adwords warto kontrolować poziom zwrotu z takiej inwestycji (każda wydana złotówka powinna nam się zwrócić z nawiązką w postaci dochodów wynikających z zamówień składanych przez naszych klientów).

Adwords
Adwords