Networking

8 września, 2016   /   byPROSUN  / Categories :  Internet, Klient

Wiele osób myśli, że klienci będą do nas przychodzić kolejkami tylko dlatego, że nasza firma właśnie umieściła reklamę w internecie. Niestety w praktyce tak się nie dzieje i każda reklama działa tylko w połączeniu z innymi działaniami.
Przede wszystkim reklama musi być zawsze dobrze zaplanowana i musi się kierować do określonego kręgu odbiorców. Inną formę reklamy będziemy stosować w przypadku produktów masowych, gdzie naszym klientem może być prawie każdy mieszkaniec naszego kraju.
Ale nawet w takim przypadku jeśli potencjalny nasz klient usłyszy lub zobaczy naszą reklamę w internecie, w radiu, czy w telewizji, to nie od razu będzie chciał kupić nasz produkt lub usługę. W tym drugim przypadku sytuacja jest tym trudniejsza, że proces podejmowania decyzji przez klienta jest zdecydowanie dłuższy i bardziej skomplikowany. Bardzo często klient przeprowadza dogłębną analizę naszego wyrobu/ usługi, porównuje go z produktami konkurencji, może pyta znajomych, często bazuje na poleceniach.

Dlatego w przypadku produktów bardzo spersonalizowanych, takich jak na przykład usługi, bardzo duże znaczenie nabiera Networking. Podczas budowania sieci networkingowej istotnym jest uzyskanie sytuacji, w której o naszym produkcie lub usłudze zaczyna się mówić w otoczeniu. W tym przypadku obojętne jest, czy chodzi tu o browarnika, oferującego piwo rzemieślnicze, tłumacza języków środkowoeurpejskich, czy niszowego artystę. Niestety budowanie pozycji firmy to raczej nie jest kwestia tygodni, czy nawet miesięcy, ale bardziej lat.

Za każdą siecią networkingową stoją ludzie, który świadomie lub nieświadomie wchodzą w relacje między sobą. Relacje te mogą być czysto biznesowe, ale mogą również przerodzić się w relacje mieszane (biznesowo-prywatne).
W przypadku Networkingu ludzie spotykają się od czasu do czasu z wszystkimi członkami, lub z wybranymi osobami.

Wśród możliwości budowania sieci networkingowej można wymienić:
śniadania biznesowe (na przykład BNJ, czyli Business Network International),
kongresy gospodarcze (uczestnictwo w nich daje możliwość zarówno budowy sieci kontaktów, jak również wymiany poglądów, poznawania nowych możliwości),
seminaria i workshop-y (często służą do transferu Know How),
stowarzyszenia zawodowe (na przykład Izby Rzemieślnicze, NOT, klastry),
networking w internecie (fora, blogi, listy mailingowe),
– Platforma Linkedin (angielskojęzyczny Business Club).

Jednym z głównych narzędzi pomocnych przy budowani sieci networkingowej są wizytówki.

Networking jest bardzo ważny i potrzebny, ale bardzo często łączy się on z siecią poleceń (może być powiązana z systemem prowizyjnym, specjalnie stworzonym do tego celu). W takim przypadku niezbędne jest ustalenie kręgu osób, które spotykają się z naszymi klientami. To będzie nasza grupa docelowa, z którą będziemy chcieli utrzymać kontakty, które następnie mogą się przełożyć na przyszłe zlecenia (uzyskane drogą poleceń).

Wiele firm docierając do klientów bazuje wyłącznie na sieci kontaktów, szczególnie w takich branżach, gdzie kontakt osobisty jest decydujący w osiągnięciu sukcesu biznesowego. Dlatego warto wziąć pod uwagę ten element w naszej strategi budowania pozycji firmy.

Kontakt:

biuro@biznes-start.pl